torsdag den 3. marts 2011

Brik 2

Personbeskrivelser:

Pige på 10 år:
Emilie er en pige på 10 år. Hun er autist og har boet på institutionen siden hun var 3 år. Emilie er lille og spinkel af bygning.
Hendes forældre var kede af at "opgive" Emilie, men så ingen anden udvej. De bærer stadig skyldfølelse over det, hvilket Emilie kan mærke på dem. Hun viser det ved at trække sig væk fra dem.

Hun holder sig mest for sig selv og bidrager ikke med meget socialt. Hun har det allerbedst når hun sidder i hængekøjen på sit, meget sparsomt indrettet værelse, og hører musik. Hvis der sker sociale arrangementer på institutionen er Emilie meget svær at få med i fællesskabet og tit får hun lov til bare at observere de andres leg.
Emilie har meget brug for faste rutiner og støtter sig meget til sit skema med piktogrammer. Selv den mindste forstyrrelse i dette kan få Emilie til at bryde sammen.

Dreng på 12år:
Anders er en dreng på 12 år. Han har ADHD og har boet på institutionen i mange år. Anders er alm. af bygning, og ikke særlig høj. Anders er netop "gået i puberteten" og er ofte frustreret. Når han er frustreret bliver han truende i sin opførelse, især en bestemt bevægelse med hånden/armen, når pædagogerne er i nærheden er meget brugt. Når det sker så griner Anders hånligt af de voksne.

Når Anders er i "balance" med sig selv er han bare en glad dreng som elsker at spille brætspil, løbe og lege med de andre børn på legepladsen, eller spille bold med pædagogerne. Anders elsker at "tumle", men har svært ved at "stoppe mens legen er god". Anders har brug for at der skal ske "noget" så er han nemmest at være sammen med.

Mandlig pædagogstuderende 28 år:
Jesper på 28 år er pædagogstuderende. Han har været i gang med uddannelsen i 2 år og er i gang med sin 2. uddannelsespraktik. Jesper er næsten 2 meter høj og robust af bygning. Han har mørkt hår og inde bag ved brillerne har han nogle mørke og venlige øjne. Jesper er en af dem, som alle børn elsker. Han tager sig kærligt af børnene, laver en masse aktiviteter - heriblandt sang og guitar, som børnene holder rigtig meget af - og samtidig ved han hvordan han skal takle en konflikt på en hurtig og nem måde. Han er en børnene ved, at de kan regne med. Samtidig ved de også, at han ikke tolererer slagsmål og lignende, hvilket de fleste børn har i baghovedet når Jesper er på arbejde.

Kvindelig pædagog på 37 år:
Susanne på 37 år har været i det pædagogiske virke siden hun blev uddannet for snart 15 år siden. Hun er den ældste medarbejder i institutionen og så har hun været med helt fra starten.
Alle børnene kender hende og betegner hende som ”lidt gammel” da hun altid har været der. Hun har kort mørkt krøllet hår og store runde briller. Hun er lidt kraftig af bygning og går næsten altid i lilla tøj.

Hun virker udadtil, som om hun er den hårde type der ikke er bange for konflikter og har løsninger klar til alt, men indeni er hun blot en lidt usikker men stabil medarbejder, med et skævt og nervøst smil på læben.
Dagligdagen er aldrig ens og man ved aldrig, hvordan man bliver mødt på jobbet. Hun vil ikke vise tegn på svaghed.
Desuden får Susanne af en eller anden grund altid det sidste ord.

Relationerne i mellem dem:
Jesper og Susanne arbejder begge på institutionen. Susanne er vejleder for Jesper og mener til tider han har næsen lidt for langt fremme med nye pædagogiske teorier. Hun har det bedst med at gøre som hun plejer.
Anders har Jesper som et forbillede. Jespers rolige sind, og fysiske fremtoning, gør at Anders har respekt og dermed kan slappe af i hans selskab og dermed være sig selv. Anders har Jesper som en "storebror" der lærer ham at begå sig i hverdagen, ved at spejle sig i hans handlinger.

Emilie og Anders bor på samme afdeling og har værelse lige ved siden af hinanden. Der opstår ofte konflikter i mellem de to.

Anders kan godt lide at irritere Emilie, da hun er et "nemt" offer, fordi hun er indadvendt og i det hele taget har en markant anderledes personlighed end ham selv. Konflikterne bygger tit på Anders’ begyndende vej ind i puberteten og det nye følelser det indebærer.
Jesper og Emilies forhold er bygget på tillid gennem musikken. Når Jesper samler en gruppe børn og finder guitaren frem søger Emilie hurtigt hen til gruppen, hvilket ikke er noget hun elleres gør.

Når en konflikt opstår mellem børnene, træder som regel Susanne til som den meget bestemte pædagog. Når Jesper opdager dette, vil han som regel gerne "blande sig" og prøver at løse problemet på sin måde (bestemt, men med et smil på læben/bruge humor). Hvilket er til stor irritation for Susanne, da hun har i forvejen har problemer med Anders’ respekt for hende. Emilie og Susanne har derimod et godt forhold til hinanden. Emilie bruger Susanne som den moderfigur hun ikke har i hverdagen.

Det at pædagogen og den pædagogstuderende har forskellige opfattelser af, hvordan en konflikt skal løses, kan godt give en del problemer i det daglige arbejde.

2 kommentarer:

  1. Hej
    En flot blog.Et godt arbejde med fortællingen.

    Næste brik er i al sin enkelthed:
    En konflikt opstår mellem de to børn ved det, at Emilie kommer til (eller med vilje) at sige noget nedsættende om jespers bumser i ansigtet!Susanne griber ind i konflikten, men på en

    SvarSlet
  2. Den forrige brik skulle have fortsat således:
    Susanne griber ind i konflikten, men på en for Jesper at se, uprofessionel måde.

    Beskriv konfliktens opståen og forløb frem til og med Susannes indgriben.

    SvarSlet